Tuesday, February 14, 2012

Tips Iklan Serendah 1 Sen Di Facebook

Cara-cara Untuk Mendapatkan Iklan Di Facebook Ads (FB Ads) serendah USD0.01 / 1 sen / 1 cent / 1 penny bersamaan RM0.03 / 3 sen (setelah dibuat pertukaran matawang asing) iaitu dengan cara meningkatkan klik melalui kadar (click through rate) (CTR) akan mengurangkan kos per klik (cost per click) (CPC). Ini adalah kerana Facebook cuba untuk memaksimumkan hasil mereka dan juga pada masa yang sama Facebook akan cuba untuk memaksimumkan kepuasan pelanggan mereka. Cara-cara untuk meningkatkan CTR adalah dengan cara :-
1. Meletakkan gambar / imej yang lebih menarik (untuk menggalakkan klik pada iklan yang dipaparkan)
2. Menetapkan sasaran demografi pengguna
3. Menetapkan sasaran umur pengguna (cadangan umur di antara 18-40) - Pada kajian kami, mereka yang berusia lebih daripada 41 tahun adalah sangat jarang untuk klik pada iklan yang disiarkan.

Pada permulaan, adalah disarankan kepada pengguna FB Ads ini meletakkan Kos Per Klik (Cost Per Click) (CPC) seperti yang disarankan oleh Facebook. Setelah klik melalui kadar (click through rate) meningkat ke peratusan yang lebih tinggi (disarankan 0.3 peratus / 0.3%), barulah anda menukar Kos Per Klik (Cost Per Click) (CPC) ke nilai USD0.01 / 1 sen / 1 cent / 1 penny bersamaan RM0.03 / 3 sen . Sekiranya iklan masih tidak disiarkan (rujuk pada repot FB Ads anda), anda perlu menukar Kos Per Klik (Cost Per Click) (CPC) kepada 2 sen supaya iklan dapat disiarkan pada ruangan iklan Facebook. Ulang proses menukar Kos Per Klik (Cost Per Click) (CPC) ini sehingga iklan yang bernilai 1 sen ini disiarkan oleh Facebook Ads. Semoga Berjaya.